
به گزارش ایکنا، طرح ملی «اتقان» یکی از تکالیف قرآنی
وزارت آموزش و پرورش در برنامه هفتم پیشرفت است و در نخستین گام اجرای این طرح ملی، روز گذشته و امروز، 4 و 5 دیماه، اردوگاه شهید باهنر میزبان برگزاری دوره تبیین و تشریح این دوره آموزشی با حضور مدرسان استانی، معاونان آموزش ابتدایی و رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش از ۱۸ استان است.
طی این دوره مدرسان شرکتکننده با نکات فنی و اجرایی دستورالعمل جامع این طرح آشنا شدند و در گام بعدی مدرسان حاضر در این گردهمایی با رجوع به استانهای خود، مربیان این دوره را انتخاب و آموزش خواهند داد و در نهایت این دوره مهم و راهبردی برای آموزگاران مدارس ابتدایی آغاز خواهد شد.
این دوره با محوریت معاونت آموزش ابتدایی و دبیرخانه
کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش برنامهریزی و برگزار شده است.
اما روز گذشته پنجشنبه 4 دیماه و در آیین افتتاحیه اجرای این طرح با بیان اینکه قرآن نگاه جامعی به انسان و تربیت او دارد، گفت: برداشت ما از دانشآموز، انسانی است که خداوند او را با همه ابزارها و ظرفیتهای رشد آفریده و مأموریت او در زمین، حرکت به سوی «حیات طیبه» و ایفای نقش «خلیفهاللهی» است.
وی افزود: همانگونه که خداوند در نظام هستی همه امکانات رشد را فراهم کرده است، در نظام تربیتی نیز نمیتوان بدون تأمین منابع، ابزارها و روشهای صحیح، انتظار نتایج مطلوب داشت. قرآن خود را کتابی معرفی میکند که برای همه مردم، با بیانی روشن، جامع و تربیتی نازل شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اصول تربیتی برگرفته از قرآن کریم تصریح کرد: شمولیت و جامعیت، اعتدال و میانهروی، واقعگرایی، توجه به ظرفیتهای متفاوت انسانها و رحمتمحوری، از مهمترین اصول تربیتی قرآن است. حتی در موضوعاتی مانند انفاق، قرآن بر تعادل، حفظ کرامت انسانی و پرهیز از افراط و تفریط تأکید دارد.
حکیمزاده با تأکید بر واقعبینی در تربیت گفت: قرآن انسان را موجودی آسمانی و بیخطا معرفی نمیکند، بلکه بر پذیرش خطا، امکان بازگشت، توبه و رشد تأکید دارد. مهمترین اصل تربیتی، همان نرمخویی، مهربانی و اخلاقمداری است که خداوند در خطاب به پیامبر اکرم(ص) بر آن تصریح میکند؛ اصلی که اگر در تربیت معلم و دانشآموز رعایت شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
وی با اشاره به روشهای تربیتی قرآن افزود: خطاب قرار دادن عقل، وجدان و فطرت انسان، دعوت به تفکر و تعقل، معرفی الگوها و اسوههای شایسته، بهرهگیری از قصه، تمثیل، عبرتآموزی از تاریخ و ایجاد امید از طریق تأکید بر رحمت و بخشش الهی، از روشهایی است که قرآن برای تربیت انسان به کار گرفته و باید در آموزش قرآن بهویژه در دوره ابتدایی مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: آموزش قرآن نباید به روخوانی و روانخوانی محدود شود؛ هدف این دوره آن است که معلمان بتوانند با روشهای تربیتی صحیح، احساس ارزشمندی، کرامت نفس و تعلق خاطر به قرآن را در دانشآموزان تقویت کنند. وقتی دانشآموز خود را ارزشمند بداند، از بسیاری از آسیبها دوری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه این دوره برای ارتقای نمره درس قرآن طراحی نشده است، تأکید کرد: «اتقان» آغاز مسیری تربیتی است تا قرآن به برنامه زندگی دانشآموزان تبدیل شود، نه صرفاً یک درس مدرسهای. این نگاه، بزرگترین و ماندگارترین اثر تربیتی را به همراه خواهد داشت.
حکیمزاده در پایان با قدردانی از همافزایی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم، اداره کل قرآن و عترت، معاونتهای مرتبط وزارت آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی استانها گفت: امیدوارم برآیند این دوره و دورههای استانی آن، شکلگیری نسلی باشد که قرآن را راهنمای زندگی خود بداند و آثار این حرکت تربیتی بهعنوان باقیاتالصالحات در جامعه ماندگار شود.
این گزارش حاکی است، محمدرضا مسیبزاده؛ مشاور وزیر آموزشوپرورش و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور نیز در آئین افتتاحیه این طرح در سخنانی گفت: این طرح اقدامی مؤثر در راستای اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، برنامه هفتم پیشرفت است و اگرچه تمامی فعالیتهای آموزشوپرورش معروف و ارزشمند است، اما فعالیتهای قرآنی از عمق و اثرگذاری ویژهای برخوردارند.
وی با اشاره به حضور مدرسان منتخب از ۱۸ استان در این دوره کشوری افزود: این دوره با هدف تربیت مدرس و گسترش آموزشهای قرآنی در سطح استانها، مناطق و مدارس طراحی شده و میتواند زمینه ارتقای کیفیت آموزش قرآن در دوره ابتدایی را فراهم کند.
مسیبزاده ضمن قدردانی از تمامی دستاندرکاران برگزاری این دوره، بهویژه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، معاونت پرورشی و فرهنگی و مرکز منابع انسانی، از نقش محوری معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، در طراحی و راهبری این طرح ملی نیز تقدیر کرد و ادامه داد: با تأکید وزیر آموزشوپرورش، رویکرد این برنامه از آموزشهای محدود به تربیت مدرس ارتقا یافت تا مدرسان منتخب بتوانند آموزش قرآن را بهصورت نظاممند در استانهای خود توسعه دهند.
وی افزود: مدرسان تربیتشده در این طرح، ظرفیت آموزش دهها هزار آموزگار ابتدایی را ایجاد خواهند کرد که بخش قابل توجهی از آنان، آموزگاران با سابقه کمتر از ۱۰ سال هستند و براساس برنامه هفتم پیشرفت، حدود ۳۰۰ هزار آموزگار ابتدایی باید تا پایان آن، تحت آموزشهای قرآنی قرار گیرند و این دوره، آغاز منسجم و هدفمند این مسیر است.
دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: دیگر مأموریتهای آموزش و پرورش در پایان برنامه هفتم پیشرفت، توسعه مدارس حفظ قرآن و ارتقای سواد قرآنی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و همچنین ۱۰ میلیون نفرجزء است و اجرای سند تحول بنیادین، تحقق عدالت آموزشی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و توجه ویژه به قرآن و نماز، از مهمترین محورهای مورد مطالبه وزیر آموزش و پرورش در سطح ملی محسوب میشود.
وی در پایان سخنان خود بر ضرورت تحول در روشهای آموزش قرآن تأکید کرد و گفت: در کنار پایبندی به کتاب درسی، تنوعبخشی به شیوههای تدریس و سادهسازی آموزش قرآن، نقش مهمی در اثربخشی یادگیری دانشآموزان دارد و لذا از مدرسان حاضر در این طرح انتظار میرود که با دقت به سرفصلها و رویکردهای آموزشی، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش قرآن در مدارس ایفا کنند.
انتهای پیام